Styrer inn boligsuksess i Moss – ser ingen grunn til å bremse

Frigaard Bolig-prosjektet Tribunen, rett ved Melløs stadion, er nesten utsolgt
Av prosjektets 174 leiligheter, er det nå bare åtte som ikke er blitt solgt.

– Dette har vært en suksess, slik det gjerne er med gode prosjekter, og Tribunen har vært og er et godt boligprosjekt, sier Ine Bredholt, salgs- og markedssjef i Sarpsborg-selskapet Frigaard Bolig som står bak utbyggingen.

– Uvanlig og spennende

På selskapets egne nettsider betegnes Tribunen som en utbygging med spennende arkitektur med kombinert bruk av teglstein, pusset mur, detaljer av treverk, samt ulike fargenyanser og fasader hvor noen elementer og detaljer er trukket litt tilbake eller skjøvet litt fram.

– Balkongene er også utenom det vanlige, de er kurvede med avrundede hjørner, og gir et morsomt, organisk preg. Summen av dette skaper et bygg med helt egen karakter, er Frigaard Boligs egne ord.

– Vi som har hatt den direkte kontakten med kjøperne ser jo at mange har falt for nettopp slike detaljer som her beskrives, sier eiendomsmegler og daglig leder Knut Dahl i Krogsveen Moss som har håndtert salget på vegne av Frigaard Bolig.
 

– Kjøpsinteressen bare økte

Han forteller at prosjektet har tiltrukket seg alt fra førstegangskjøpere til veletablerte pensjonister og mener en god leilighetsmiks fra små til godt romslige boliger er forklaringen på det.

– Det har jo vært en fin reise fra den dagen vi sto her på en grusplass. Vi opplevde at kjøpsinteressen bare økte etter hvert som prosjektet skred fram, sier Knut Dahl og legger til at Tribunen sammen med leilighetene på Rosenvinge Park, nok har vært en kanal for et oppdemmet behov i et område av Moss som nettopp trengte denne typen boliger.

– Dessuten ligger Tribunen fint til med gode solforhold og kort avstand til det meste. Det betyr også mye, sier Dahl.

Prosjektet er gradvis blitt bygget ut med 69 leiligheter i trinn 1, boliger som for lengst er blitt tatt i bruk. Til sommeren skal trinn to med 55 leiligheter være innflyttingsklare, mens siste byggetrinn med 50 boliger skal være klare til jul.

– Vi har egentlig hatt en god salgstakt på Tribunen hele tiden, i alle fall sammenlignet med mange av de øvrige boligprosjektene vi har. Folk har sett hvordan dette har vokst fram, og vi har hatt invitert interessenter inn på visning. Jeg tror folk har følt en trygghet for at dette er et godt kjøp, og handlet deretter, sier Ine Bredholt.

Et nytt element i dette prosjektet har vært å selge leiligheter med en utleiedel i form av en hybel. 11 leiligheter med denne muligheten ble lagt ut for salg.

– Vi var veldig spente på mottakelsen, og det falt åpenbart i smak for ni av disse leilighetene ble solgt med en hybeldel, men to av kjøperne ønsket etter eget valg å la hybeldelen inngå i selve leiligheten, sier Ine Bredholt i Frigaard Bolig.

– Mye for pengene

Prismessig har leilighetene være konkurransedyktige med en snittpris på snaut 60.000 kroner per kvadratmeter, og har kostet fra tre millioner til rundt ni millioner kroner.

– Hadde vi skulle ha startet dette prosjektet i dag ville kvadratmeterprisen vært økt med minst 10.000 kroner. Så mye har kostnadene økt, så her har kjøperne fått mye for pengene, sier Ine Bredholt.

– Men det er grenser for hvor mye folk vil betale?

– Ja, men mange tilpasser seg en ny økonomisk virkelighet ved å gå noe ned på størrelse.

Stanser ikke prosjekter

– Statistikk fra Boligprodusentenes Forening viser at salg av nye boliger og igangsetting av nybygg stuper. Er det stopp for nye prosjekter også i Frigaard Bolig?

– Vi har pågående prosjekter i Sarpsborg, Fredrikstad og Mysen i tillegg til Moss. Vi har vært fornøyde hele veien vi, men nå er det er en viss usikkerhet blant kjøpere for å skrive kontrakt på en bolig som først står ferdig om to år. Markedet er litt mer labert nå.

– Men stanser dere prosjekter?

– Nei. Vi er offensive. Vi kjører på, og har ingen planer om å legge prosjekter på is. Vi har vært gjennom dette før med finanskriser og skiftende konjunkturer. Ser vi litt lengre fram i tid så kommer markedet tilbake, og da kanskje som en ketsjupeffekt, sier salgs- og markedssjef Ine Bredholt i Frigaard Bolig.